Wednesday, October 29, 2014

Akademi Fantasia (AF2014) Jari Jadi Juri (3J)

 

Pelajar2 AF2014 Minggu Pertama

Akademi Fantasia  di takuk yang lama,sejauh mana kenyataan itu benar,bagi reader2 serta rakan2 Ayah Rie yang mengikuti Akademi Fantasia  atau lebih di kenali dengan nama singkatannye AF,dari musim pertama hinggalah sekarang  AF2014,sudah 11tahun ianya wujud dan dalam masa 11tahun ia berada pada tahap dan takuk lama,memang kongsep AF sebegitu,tapi pernah tak terfikir  kadang2 yang tak berbakat pun tak tersingkir maksud Ayah Rie dah masuk AF tapi takde perubahan pelajar macam tu pun bleh stay lama dalam AF,
sebaliknya yang berbakat dan yang banyak improvement dalam AF terpakse keluar,tidakkah itu dimanakan kejam,kita tahu la konsepnye berdasarkan undian penonton,habis buat apa juri yang nak komen dekat atas kursi,sampai ada yang juri komen bagus pun perserta tetap tersingkir,takkan lah pengganjur nak mengejar duit semata-mata sehingga bekat di ketepikan jadi tak heran lah ramai yang nak masuk AF bukan semata-mata nak jadi penyanyi atau penghibur tapi mindset yang dah di set dalam benak kepala peserta kalau aku tersingkir pun aku boleh try bidang lain pulak dan ramainya pelajar2 AF sekarang menjadi artis segera,dah macam mee segera yang di jual dekat kedai pulak,mana konsep yang nak melahir penyanyi yang bagus kalau hanya nak mengejar wang serta keuntungan semata-mata,cuba reader2 n rakan2 Ayah Rie halusi,apa motif AF di wujudkan yang sebenarnya,setiap tahun di anjurkan tapi seperti yang sedia tahu ia di tahap yang sama buat apa di create kan pengetua,tenaga pengajar dan juri professional kalau dah tahu siapa yang boleh pergi final,walaupun peserta di komen oleh juri takde perubahan dari mula2 konsert tapi tetap dapat pergi final,dari segi pemerhatian Ayah Rie, AF nak lahir pelajar yang mempunyai jati diri sendiri tak jadi artis yang sedia ada,tapi bila di lihat,pelajar  yang sebiji tiru macam artis yang sedia ada tapi dapat juga pergi final,sehingga juri merangkap pengetua AF musim kedua n keenam Datuk Ramli MS sendiri cakap dalam program meletop baru2 ini AF di takuk yang lama takde perubahan,dah macam tagline die “disini bermulanya realiti” realiti yang dah tahu siapa yang dapat pergi final dan paling dasyat lagi dah boleh tahu siapa yang juara,kalau macam ni lah gayanye sampai musim 2020 pun AF tetap berada di tahap yang sama walaupun dah 15tahun berlalu senang cerita sampai bila2 la AF ni di anjurkan,diharap pihak penganjur dapat menyedari dan dapat memperbaiki mutu AF itu sendiri bersesuaian dengan sesebuah Akademik yang mana ingin melahirkan pelajar juga penghibur yang berkualiti apabila keluar nanti bukannye nak menagih simpati peminat dan penyokong walhal qualiti nyanyi taklah bermutu tak sesuai langsung dengan status juara yang bertaraf akademik...buat rakan2 serta reader2 fikir2kan serta tepuklah dada tanyalah diri kita sebagai peminat seni hiburan tanah air apa yang akan terjadi pada dunia hiburan masa depan jika perkara2 yang macam ni tak di bendong dari awal lagi,walaupun di kata sudah lewat tapi masih belum terlambat untuk kita memperbaikinya dn mengkritik bukan bermaksud kita benci tetapi sebagai teguran dan pandangan kita di atas sesuatu perkara, akhir kalam dari Ayah Rie sayangilah industri kita.


Peace No War (PNW)...

 

6 comments:

Other Site said...

Konsep undian penonton mungkin tak sesuai dah kot, better markah juri.

Hani Fadhlina Abdul Rahman said...

Tak layannn pun ...

siti nurafida noh said...

Sebab tu biasanya yang naik dalam akademi realiti ni, orang yang kalah.
Tapi, pendapat saya hiburan dikalangan masyarakat dah tahap membimbangkan kot.

Ayah Rie said...

@Other Site
agaknye mcm tu la kot...dari dlu lagi konsep yang sama kn

Ayah Rie said...

@Hani Fadhlina Abdul Rahman
lagi senangkan kak..ayah rie pn layann sbb wife minat dari dlu lg..tp dah layan jd mcm ni plak...nk ikut cara akak hani lah...

Ayah Rie said...

@siti nurafida noh
sokong dgn pendapat siti,memang ditahap membimbangkan dan kritikal...kalau cara mcm ni d teruskan x tahu la masa depan mcm mn

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MINI GIVEAWAY BY #JMBELOG #2

Klik Banner Untuk Join